Waar het allemaal mee begon

Vanaf de jaren tachtig wordt 'het spelletje rallyrijden' al door de diverse leden in ons team gevolgd. Afzonderlijk van elkaar bezochten we rally's. Dit is begonnen met de ELE rally. Deze vindt plaats in onze 'Brabantse achtertuin'. Met in de jaren '80 de proeven in Schijndel, Heeswijk-Dinther, Erp en een service in Veghel konden we dit spektakel van heel dichtbij volgen.

Uiteindelijk zijn we steeds meer samen gaan naar de diverse rallyevenementen gegaan. Zo bezochten we naast de ELE ook de Eindhoven rallysprint, maar ook steeds meer andere bekende Nederlandse rally's. Door de jaren heen is er heel wat afgereisd. Uiteindelijk zelfs naar België, Luxemburg, Duitsland en Italië om rally's te volgen als vriendengroep.

Jef is de eerste die het allemaal van heel dichtbij heeft meegemaakt. Een jaar op de hotseat bij Walter Stoof. In 1992 werd deze droom werkelijkheid. Dit in een zusterauto van het Peugeot Dealerteam Nederland: de Peugeot 309 GTI 16V. Mooie resultaten zijn behaald, maar wegens problemen met gebroken aandrijfassen leidde vaak tot DNF (did not finish). Het rallyvirus heeft definitief toegeslagen. Maar Jef wist dat hij liefst ooit nog eens zelf achter het stuur wilde zitten. En dan liefst met een Italiaanse rallywapen van het merk Lancia. Waarom Lancia? Tja, als je vanaf eind jaren '80 een grote passie hebt, de Lancia Delta Integrale, dan kan het niet anders dat je ook met dit wapen de rallypaden op wilt.

HET DOEL

Vanaf 2010 heeft Jef de beschikking over een body van een Lancia Delta in rally uitvoering. Deze was aangeschaft als meerjarig bouwproject. Echter na anderhalf jaar werken was er wel het inzicht dat het wel heel lang zou duren voordat ermee gereden kon worden. Kort daarna kreeg Jef het aanbod om een complete rallyauto te kopen van zijn geliefde merk. Een rallyauto welke al eerder over de Nederlandse rallypaden heeft gereden. De aankoop zou het project om zelf te gaan rijden aardig versnellen. Niet lang daarna stond deze Lancia Delta Evo bij Jef op de stoep.

Na de aankoop van de Rally Lancia Delta is er een stichting opgericht: Deltona Rallysport. Dit met als doel het behouden van de Lancia Delta Evolutione op de Nederlandse en Europese rallypaden. 

Vanaf eind 2012 is er door het team gewerkt aan de rally-auto en de servicebus. Dit met als doel om deel te kunnen nemen aan rally's. Veel werk is verzet. Er is veel verbeterd, vernieuwd en/of gereviseerd aan de Lancia. Zonder volledig te zijn moet je denken aan:

  • achterwielophanging aangepast en uitgevoerd met Uniballs;
  • schokbrekers gereviseerd;
  • revisie versnellingsbak, drukgroep en koppeling;
  • nieuwe gehomologeerde stoelen;
  • nieuwe gehomologeerde 6-punts gordels;
  • nieuwe remschijven en remblokken;
  • het efficiënter maken van de 'werkplaatsen' in de auto;
  • vernieuwen systeem hoofdstroomschakelaar;
  • nieuwe brandblusser;
  • bestickering van rally-auto en service-bus.

         

Maar ook de LT bus die ingericht is als servicebus had achterstallig onderhoud. Dit is allemaal gangbaar gemaakt en voorzien van veel nieuwe onderdelen. Met een nieuwe APK kunnen we weer veilig op weg.

 

Dit is ons team


Ons rallyteam bestaat alleen uit vrijwilligers. Zonder deze vrijwilligers zou onze missie niet kunnen slagen. Onze vrijwilligers zijn allemaal met hetzelfde rallyvirus besmet. Bij de meesten van ons is dit al ontstaan in de jaren '80. Een aantal van ons hebben dan ook nog eens het specifieke 'Lancia-virus'.  Graag stellen we de personen van ons team voor:

Gijs Hurkens:
Ons jongste teamlid. Gijs zit nog op school. Maar maakt graag tijd vrij om ervoor te zorgen dat de auto er tijdens de rally netjes bij staat.

Jos van Kemenade:
Jos is teamlid van het eerste uur. In het dagelijkse leven werkt Jos aan het plaatwerk van auto's uit het duurdere segment. Zo heeft hij bijvoorbeeld specifieke certificaten om aan een Aston Martin te werken en aan een Rolls Royce. Jos is wekelijks aan de slag aan onze rally Lancia Delta. En heeft vooral kennis van het technische deel van de rallyauto.

Christian Hurkens:
Christian staat bekend om zijn perfectionisme voor wat betreft autolakken. Christian staat wekelijks vele uren met de verfspuit in de spuitcabine. Ook bij hem zijn het veelal de auto's uit het duurdere segment die door Christian van een mooie laklaag worden voorzien. De bestickering van de auto komt van de hand van Christian. Tijdens de rally zal Christian breed inzetbaar zijn.

John van Gastel:
John van Gastel is lakkenspecialist. Hij ondersteunde in landen over de hele wereld de technische afdeling voor autolakken namens Akzo Nobel, nu functioneert hij bij Akzo als Business Consultant België. John zal op de service vooral het team aansturen, zodat de werkzaamheden door de juiste persoon plaatsvinden.

Ronnie Guns: 
Ronnie is zelfstandig ondernemer; Guns autoschade. Ronnie is van jongs af aan opgegroeid met auto's en is technisch erg begaafd. Dus multi inzetbaar.

Peter van den Boogaart:
Peter is plaatwerker. Vooral roestvast staal is zijn specialiteit (en dat zit natuurlijk niet veel aan een Lancia...). Peter zal tijdens de rally diverse werkzaamheden oppakken.

Herman Prins: 
Herman is gespecialiseerd in Lancia en Fiat vanuit zijn werk bij Marhesia. Geef hem een willekeurig onderdeel van een van deze twee merken en hij weet het bij de juiste auto te plaatsen. En dus ook bij de Lancia Delta Evolutione!

Matty van Gastel:
Matty heeft de opleiding HBO Sportmarketing afgerond en is werkzaam bij de KNAF. Hij is sterk in marketing, communicatie en vormgeving. Hij verzorgt de nieuwsbrieven en zorgt ervoor dat de site en social media (Facebook) Up-to-Date is en blijft.

Jef van Hooft:                                                                                                                                                                                                                                            
Jef verzorgt dagelijks opleiding in veiligheid. Hij is eigenaar en de rijder van de Lancia Delta Evo. Jef is een van de personen met het dubbele virus (rally én Lancia).

Edith Gevers:                                                                                                                                                                                                                                            
Edith heeft begin 2016 haar licentie behaald en is, nadat Richard na de ELE Rally van 2016 afscheid heeft genomen van zijn functie als navigator, de navigatrice van Jef.

Richard van de Wildenberg:
Richard is technisch zeer begaafd en werkt dagelijks aan de grondverzetmachines van CAT. Ook hij heeft het dubbele virus te pakken. Richard rijdt privé ook in een Delta Evo en sleutelt in zijn vrije tijd verder aan auto's van het merk Lancia. Deze auto kent hij ook tot op elk detail en elk schroefje, waardoor hij zich, nadat hij als navigator functioneerde, bij de overige monteurs heeft gevoegd.

Pim de Leijer:
Pim is productspecialist financieren. En hiermee het minst technisch onderlegd. Hij verzorgt de communicatie rondom het team en zorgt voor de innerlijke mens op de service.

Sven Michiels:
Sven is ook dagelijks bezig met het prepareren van auto's. Sven is bestuurslid van onze stichting. Tijdens de rally zal Sven als manusje van alles inzetbaar zijn.

Julian Kemps
Julian (ook bekend als Jullie Jan), is de meest recente toevoeging aan ons team. Julian werkt bij Tesla en heeft ervaring in de rallysport. Tijdens de rally is Julian een van de monteurs.

Sponsoren

Club van € 100

Klik hier voor de deelnemers